tisdag 12 augusti 2014

Flygkväll

Det är ett sagolikt fint flygväder, kväll efter kväll och jag nyttjar detta till max. Ikväll tänkte jag mest bara åka ut till fältet för att tvätta av kärran lite insekter, putsa rutorna och en del annat. Men när jag stod där och smörjde upp gångjärnen så noterar jag hur struten hänger mer och mer...
Och då är det ju inget att fundera över. Flyg!
Det var rätt kraftig västlig vind så det gick lite olika fort men det var rätt så lugnt i luften. Härligt! Solen var ju uppe ikväll och det ger onekligen mer till själva upplevelsen.
När man ska flyga och har kommit ihåg att ha med sig sin Drift-kamera med supervidvinkel så ska man inte ha kvar minneskortet i datorn hemma... Jag hade ju tänkt att göra några korta filmer men om det blev det intet. Kanske blir det flyg imorgon kväll och då!
Väl tillbaka på fältet så gjorde jag tre studsar varav den sista landningen blev på gräset bredvid asfalten. Det gick hur bra som helst. Om jag bromsat lite hade jag nog klarat att inte köra in på den asfalterade taxibanan. Landade alltså bana 16 på hemmafältet.  Jag måste nog mäta hur kort landningssträcka jag fick. Tror inte att det var mycket mer än 150 meter om ens det. Det är bra att veta. Nu vågar jag ta ned farten till drygt 60 mph på finalen. Det gör att man har mer tid på sig att planera sättningen. Kärran slutar ju flyga strax under 40 så det finns ju marginal men jag "hör" hela tiden min flyglärares röst på finalen "farten, farten, farten..." Och det är ju så viktigt. Med rätt fart anpassat till fältet man ska landa på.
Bjuder på en bild över Byn från 1300 fot.


Inga kommentarer: